vrijdag 29 april 2011

Overleven en over leren in een informatiemaatschappij

We hebben het voor u even uitgerekend. Elke minuut komt er voor 13 uur nieuw beeldmateriaal bij op Youtube. We herhalen: d-e-r-t-i-e-n u-u-r. Per minuut. Wil u dus snel even nagaan of er deze dag iets werd toegevoegd dat u mogelijk kan interesseren? Trek dan 780 dagen uit. 780 dagen non-stop kijken welteverstaan. Ga daar maar tegenaan staan als student of als docent. Deze tsunami aan informatie bepaalt voor een belangrijk deel ons leven. Wist u bijvoorbeeld dat werken in een informatierijke omgeving hetzelfde effect heeft op uw brein als het roken van een joint? Min tien punten op de IQ-schaal. Gelukkig maar tijdelijk.
De constante stortvloed aan nieuwe informatie schudt ook het onderwijs flink door elkaar. Want lesgeven zoals 50 jaar geleden, waarbij de docent vooraan in de aula zich met een aura van alleswetendheid kon tooien, zit er niet meer in. De alleswetende heeft moeten plaatsmaken voor de levenslang lerende.

Deze vaststelling dient als vertrekpunt voor een workshop op 25 mei tijdens één van de seminaries onderwijskunde over digitaal leren (http://www.hogent.be/seminariesonderwijskunde/sem5.cfm) . Tijdens deze workshop wordt verder ingegaan op wat het zoal betekent om te (over)leven in een informatiemaatschappij en te bekijken welke uitdagingen dit stelt aan het onderwijs. Pasklare antwoorden zullen niet gegeven worden, maar wie weet geven de voorbeelden van enkele best practices wel de nodige inspiratie… Allen daarheen dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten